Lav din teriyaki-sauce. Bland sojasauce, mirin, øl, sukker, hvidløg og ingefær i en lille skål og rør det godt, til sukkeret er opløst.
Først skal du forberede fisken. Rens og skyl rødspætten godt i rendende koldt vand. Klap de tørre med køkkenpapir. Med en skarp kniv skærer du flere snit på skrå på begge sider af fisken.. Læg fiskerne i marinaden gør se de er godt dækket af marinaden.. Lad den stå i cirka 30 minutter for at lade krydderierne trænge ind.
Opvarm din grill. Når den er varm, skal du placere rødspætten på grillen. Grill hver side i ca. 4-5 minutter, eller indtil den er gylden og flager let med en gaffel.
Mens fisken griller, pensl den regelmæssigt med teriyaki-saucen. Dette vil give fisken en smuk glans og fantastisk smag.
Når fisken er færdiggrillet, pensl den med en sidste omgang teriyaki-sauce. Top med finthakket vårløg og et drys sesamfrø.
Server din grillet rødspætte på japansk vis med dampet ris og måske nogle grønne grøntsager, for en fuldende ret.
Nyd måltidet! (På japansk siger man 'itadakimasu' før man spiser).